Growth Hacking - de vijf P's
Purpose, plan, people, process en platform – ze werden vorige week al kort genoemd – vormen de bouwstenen voor growth hacking. Tijdens zijn seminar op TNW Conference Europe in Amsterdam spreekt growth mentor Samir Patel over deze vijf P’s. Zoals beloofd: een overzicht van Patel’s lezing, zodat ook jij de eerste stap kunt maken in je wereldveroveringsplannen.
Purpose, plan, people, process en platform – ze werden vorige week al kort genoemd – vormen de bouwstenen voor growth hacking. Tijdens zijn seminar op TNW Conference Europe in Amsterdam spreekt growth mentor Samir Patel over deze vijf P’s. Zoals beloofd: een overzicht van Patel’s lezing, zodat ook jij de eerste stap kunt maken in je wereldveroveringsplannen.
PURPOSE - DE BESTAANSREDEN VAN JE BEDRIJF
Veel bedrijven baseren hun marketing op wat ze leveren of hoe ze dit doen. Met zijn Golden Circle stelt Simon Sinek de vraag: “waarom bestaat je bedrijf?” Apple kende een periode van ogenschijnlijk eindeloze innovatie en klantenbinding door te handelen naar hun einddoel: het uitdagen van de status quo (why). Vervolgens noemde het bedrijf het fraaie uiterlijk en de gebruiksvriendelijkheid (how) van zijn producten. Pas daarna werd gewezen op de goede computers (what) die het levert. Door in te spelen op waarden van een klant, vergroot je de kans op die binding waar growth hackers zoveel naar zoeken.
PLAN
Wanneer je duidelijk hebt waarom je bedrijf bestaat, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en strategisch te gaan denken. Je creëert een plan dat volledig is afgestemd op je purpose en niet in slechts een middagje uit één van eerdergenoemde mouwen wordt geschud (al zullen sommige bedrijven anders suggereren). Hoeveel wil je groeien? Hoeveel winst wil je maken? In hoeverre wil je je markt uitbreiden? Pas als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kan een strategie tot stand komen.
PEOPLE - EEN GEOLIEDE MOTOR
Hoewel de mensheid steeds gevorderder wordt in het creëren van artificial intelligence, zijn we nog niet zover dat een bedrijf zich zonder de juiste mensen kan profileren. Een growth hacking-team heeft een aantal vaste rollen die volgens Patel onmisbaar zijn.
Aan het hoofd staat de Chief Growth Officer: de coach en onderhoudende partij die ook financiële verantwoordelijkheid heeft. De Quant biedt ondersteuning bij financiële problemen en risicomanagement en is expert in wiskundige en statistische methodes. Een Designer heeft een hoog empatisch vermogen en denkt voorafgaand, tijdens én het ontwerpen aan conversie. De Hacker is een mindere prater en heeft zich gespecialiseerd in geautomatiseerde programma’s die klantengroei schaalbaar kunnen maken. Tenslotte beschikken Channel Gurus over tactisch en strategische kennis van betaalde kanalen als AdWords en Facebookadvertenties, en organische kanalen als SEO en sociale kanalen.
PROCES - WERKEN AAN CONTINUE VERBETERING
Nu een team is gevormd met de juiste analytische denkers, is het tijd voor het proces van meten en verbeteren. Gebruik key performance indicators (KPI’s) om je voortgang daadwerkelijk te kunnen meten. Vergeet deze niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) te maken.
Een volgende stap is het in kaart brengen van activiteiten en kanalen op basis van volume en risico. Klinkt nogal vaag? Dat vonden wij ook. Patel geeft een voorbeeld van het rangschikken van kanalen als SEO, SEM, viral en sales op basis van hun kosten, targeting en werklast. De vraag die dan gesteld wordt, is één van de kernvragen van growth hacking: welke activiteiten leveren mij het meeste op, in zo min mogelijk tijd, met zo min mogelijk kosten? Continuous improvement, nog zo’n veelgebruikte term tijdens Patel’s seminar. Hij noemt Kaizen, een Japanse methode van productiviteitsverbetering, als uitstekende manier om te werken aan continue verbetering. Met name het houden van wekelijkse meetings, waarin bevindingen worden besproken en ruimte is om vragen te stellen en met nieuwe voorstellen te komen, is van groot belang. Het gehele proces bestaat uit tests plannen en uitvoeren, waarbij communiceren, samenwerken, leren en verbeteren centraal staan.
PLATFORM - THE RIGHT TOOLS FOR THE JOB
Platform – Patel’s laatste van vijf P’s – lijkt voor de hand liggend, maar kan voor veel bedrijven nog veel nieuws bieden: het gebruik van de juiste tools. Het zal een behoorlijke klus zijn om een keuze maken uit het ontelbare aantal marketingtools dat tegenwoordig beschikbaar is. Mailchimp voor e-mailmarketing, Google Analytics voor statistieken, Evernote voor notities; veel namen komen ons nog wel bekend voor. Maar zelfs wij moeten toegeven dat Patel’s overzicht van weapons of mass destruction nog een paar onbekende namen bevatte.
Zo toont Moat alle advertenties en gebruikte marketingtools van het opgegeven bedrijf. Handig om je concurrentie in de gaten te houden. Sellhack maakt het mogelijk om aan de hand van een voornaam, achternaam en bedrijfsnaam de contactgegevens van de persoon in kwestie te vinden. Lukt dit niet? Dan wordt er automatisch gezocht naar aanverwante contactpersonen. Het is zeker aan te raden om te kijken wat deze weapons of mass destruction allemaal te bieden hebben. Binnenkort meer over een aantal van deze handige tools!
NIETS MISSEN?
Laat je e-mailadres achter dan houden we je graag op de hoogte. (Geen zorgen, wij houden ook niet van spam)
Benieuwd wat Dsignonline kan betekenen voor jouw bedrijf of merk?
bel 050-7850339.