SEO/Zoekmachine optimalisatie
Vandaag de dag is Google heer en meester op het web. Wie goed wil scoren, moet zich aan de regels van de zoekmachine houden. Regels die continu worden bijgeschaafd. Nu willen we natuurlijk allemaal op pagina 1 staan (en het liefst bovenaan), dus is het zaak om Google’s ontwikkelingen te volgen en je site up-to-date te houden. Maar hoe stond het er in 2016 voor met search engine optimization?
Relevantie
Over de jaren hebben we veel ontwikkelingen gezien op het gebied van SEO. ‘Vroeger’ ging het om de hoge frequentie van keywords en links. Tegenwoordig richt Google zich steeds meer op de relevantie van zoekresultaten, want: het wil zo goed mogelijk antwoord kunnen geven op de zoekvraag.
Vooral sinds de Hummingbird en het algoritme van Google-update wordt Google’s algoritme meer en meer afgestemd op de intentie van de zoekopdracht. De ervaring van gebruikers, de user experience (UX), staat centraal. Zij zijn immers degenen die op zoek zijn naar een antwoord. Het creëren van meaningful content, dat antwoord geeft op hún vraag, is daarom belangrijker dan ooit.
Google’s algoritme: begripvol en zelflerend
Inmiddels is ook het zogenaamde RankBrain in Hummingbird verwerkt. Dit nieuwe signaal om zoekopdrachten te ontleden en de rangorde van websites te bepalen, is zelflerend en moet zorgen voor continue verbetering van zoekresultaten. Daarmee zijn we echter wel wéér een stapje dichterbij wereldovername door robots…
Semantisch zoeken is voor Google het streven. Het algoritme zoekt niet langer alleen op keywords, maar probeert zoekopdrachten te begrijpen. Het bekijkt de relatie tussen woorden, interpreteert tekst en creëert structuur in de massa’s aan informatie die op het web te vinden zijn. Zo leert de zoekmachine begrijpen welke zoekopdrachten staan voor o.a. mensen, bedrijven en plaatsen, om hierbij direct relevante informatie te geven.
Should I stay or should I go?
Een belangrijk onderdeel waarop Google zijn ranking bepaalt, is het gedrag van de bezoeker. Met name de bounce rate (het percentage mensen dat een site meteen weer verlaat) en de average time on page zijn van groot belang. Hoe langer je bezoeker blijft hangen, hoe beter je website scoort. De eerste seconden van een sitebezoek maakt iemand een keuze tussen blijven of weggaan. Hoe overtuig je een bezoeker om te blijven? Hier een paar tips.
- Gebruik op een landing page niet teveel content. Overspoeld worden met tekst schrikt af. Het is altijd mogelijk om je op een niveau lager op een onderwerp te verdiepen.
- Zorg voor een modern design. Een gemiddelde internetgebruiker pikt een verouderde website er zo uit. Een site in 2016 is ook responsive – dat wordt zowel van bezoekers als Google verwacht, maar daar komen we zo op terug.
- Werk met tussenkoppen en maak deze prikkelend. Beperk je niet tot het onderwerp van de onderliggende alinea, maar wees creatief!
- Maak gebruik van pakkend beeldmateriaal. Foto’s en video’s creëren structuur en zeggen soms meer dan duizend woorden.
Schrijven met de APP-methode
Als je met content écht wilt prikkelen, kan je de APP-methode gebruiken. Hierin wordt tekst verdeeld in drie onderdelen: Agree, Promise en Preview. In de introductie toon je begrip en schrijf je iets herkenbaars (vaak een probleem). De alinea erna noem je een oplossing voor het bestaande probleem. Vervolgens toon je een voorbeeld of je bewijs van deze oplossing. Let wel: deze methode zal niet voor elke tekst werken. Een natuurlijke schrijfstijl van het grootste belang!
Mobilegeddon
Voor ons gebruiksgemak moet een website tegenwoordig ook mobiel te bezoeken zijn. Maar sinds de Mobilegeddon-update van april 2015 update googleblog over uitrollen mobilef-riendly neemt ook Google’s algoritme de responsiveness van een site mee in zijn oordeel. Er wordt op gehamerd dat onze websites mobielvriendelijk zijn. In maart 2016 update googleblog over mobilef-riendly kwam er nog eens een update uit waardoor het van nóg groter belang is dat je site op mobiele apparaten optimaal te gebruiken is.
Nalatig onderhoud = no go
Dat een site onderhouden moet worden, zal geen verrassing zijn. Een verouderde site kan achterlopen in beveiliging, gedateerde content bevatten en afbreuk doen aan de user experience. Hoe actueler de site, hoe relevanter. Houd je site up-to-date, links werkend, verhelp fouten en zorg regelmatig voor nieuwe content.
Het bedrijf achter de site
Google wil de meest betrouwbare bronnen tonen voor de zoekvraag in kwestie. Een website die autoriteit uitstraalt, geeft dat vertrouwen. Duidelijke contactdetails lijken voor de hand liggend, maar worden vaak niet volledig benut. De integratie van Google Maps én de letterlijke notatie van het adres en contactgegevens zijn een must.
Een ‘over ons’-pagina is bijna zó standaard dat het overbodig lijkt, maar niets is minder waar! Ook een about page draagt bij aan de autoriteit van een website en geeft zowel bezoeker als zoekmachine een gevoel van betrouwbaarheid. Cases en reviews zijn minstens zo belangrijk. Ze zijn het bewijs dat je goed bent in wat je doet.
No such thing as bad publicity?
Ook van buitenaf kan er een (misschien iets objectievere) mening worden gegeven over jouw bedrijf. Ervaringen van klanten vind je op reviewsites, social media en andere kanalen waar mensen hun gal kunnen spuwen. Aandacht besteden aan creatief omgaan met negatieve uitingen is zeer aan te raden. Negatieve reviews kunnen natuurlijk altijd nog worden vermeden door diensten en producten te leveren waar niemand een slecht woord over te zeggen heeft, in onze dromen…
Search Console
Linkbuilding is ook in 2016 nog erg belangrijk. We beperken het in dit geval even tot backlinks. Niet het aantal, maar de kwaliteit staat nu voorop. Ook de relevantie van de pagina’s die naar jouw site linken telt mee. Met de gratis tool Google Search Console zie jij precies wie én welke zoekwoorden naar jouw site leidden.
SEO is een organisch fenomeen en er valt nog zoveel meer over te vertellen. Er zijn nog vele andere aspecten die meetellen in Google’s oordeel. Tegelijkertijd blijft de zoekmachine zijn regels aanscherpen om de meest relevante zoekresultaten te kunnen bieden. Wij zijn in ieder geval zeer benieuwd naar aankomende algoritme-updates. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!
In gesprek gaan met Dsignonline over SEO-mogelijkheden voor jouw website? Kom langs,
Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwste tips en trucs?
TIPS, TRUCS & NIEUWS? LAAT JE NAAM ACHTER
(wij houden ook niet van spam).